همانطور که بیان نمودیم در جرائم مهمی كه مجازات آنها قصاص نفس، اعدام رجم و حبس ابد است حضور وكیل در جلسه های دادرسی الزامی می باشد چون نتیجه دادرسی، اعمال مجازات مهم و سنگین است. قانونگذار در تبصره یك ماده ۱۸۶ قانون آیین دادرسی كیفری جرائمی را كه می بایست متهم با وكیل تسخیری در دادگاه حاضر شود را برشمرده و درخصوص این جرائم متهم می بایست با وكیل در دادگاه حاضر شود.

 

درخصوص وكیل تسخیری توضیحات بیشتری ارائه می گردد كه به لحاظ مقررات وكیل تسخیری با وكیل تعیینی (وكیلی كه خود متهم انتخاب می كند) هیچ تفاوتی ندارد و تمامی اختیارات وكیل تعیینی را دارد و تنها تفاوت آن در منشأ تعیین است و وكیل تسخیری نیز تمام توان و تلاش خود را در جهت احقاق حقوق متهم مصروف می كند.

 

 

درخصوص حق الزحمه این وكیل متهم تكلیفی ندارد و در این گونه موارد دادگاه مبلغی را از دریف های مربوط به بودجه دادگستری پرداخت می كند.

 

تنها در امور كیفری وكیل تسخیری استفاده می شود و در امور حقوقی از وكیل معاضدتی استفاده می شود.

 

وکیل تسخیری و وجدان کاری:

اما یكی از مهم ترین سوالات و دغدغه های مردم در این بخش این است كه وكیل تسخیری تا چه حد برای پیشبرد كار دل می سوزاند؟

 

وکیلی که درخصوص تعهد و وجدان كاری وكلای تسخیری نسبت به پرونده هایی كه به عنوان وكیل تسخیری معرفی می شوند می گوید: حضور وكیل تسخیری برای دستگاه قضایی و صاحبان حق مفید و ضروری است، اما این ذهنیت كه ممكن است وكیل تسخیری به جهت این كه حق الزحمه ای از متهم نمی گیرد به تعهدات خود عمل نكند، موجب ایجاد دیدگاه منفی در میان مردم می شود. كلا مساله تعهد و تعصب به وجدان سلیم هر انسانی ارتباط دارد و در هر حرفه ای وجدان كاری مهم ترین مساله است.