نقش وکیل تسخیری

کاربر بلاگیکس · 11:13 1401/04/04

وكلا باید بدانند كه نقش و عملكرد آنان در اقناع وجدان دادگاه و در نهایت صدور رای اهمیت بسیاری دارد چه بسا كه شخصی به اتهامی واهی دستگیر و محاكمه شده و از آنجا كه توانایی دفاع از خود را نداشته و از طرفی هم ناخواسته وارد گردابی شده كه صرفا به جهت درگیر كردن وی ایجاد شده، پرونده وی تا بدین حد پیشروی كرده و مشارالیه در حال حاضر در مظان اتهام قرار گرفته است.

لیكن این كار جز با دلسوزی و دقت نظر و بررسی همه جانبه از ناحیه وكلای محترم امكان پذیر نیست.

 

حق داشتن وكیل مطلع و آگاه از قوانین در دفاع از حقوق مادی و معنوی افراد در هر جامعه ای از موارد و مصادیق حقوق شهروندی است و حق داشتن وكیل به منظور ایجاد زمینه احقاق حق و در نتیجه ایجاد آرامش و امنیت از طریق اجرای صحیح قوانین و مقررات است.

 

 

فلسفه و نقش وکیل تسخیری از منظر برخی حقوقدانان:

فلسفه حضور وكیل در محاكم و در پرونده های حقوقی و كیفری، احقاق حقوق اصحاب دعوی و قراردادن پرونده ها در مسیر صحیح قانونی است، زیرا افرادی كه به مقررات قانونی آشنایی ندارند با طرح شكایت یا دعوی به شكل ناصحیح آن موجب اتلاف وقت دادگاه می شوند و پرونده در مجرای صحیح سیر نمی كند و اینجاست كه حضور وكیل كمك شایانی به حسن جریان امور و روشن شدن نكات مجهول پرونده در نزد قاضی می كند.

 

قانونگذار حق داشتن وكیل تسخیری برای دفاع از متهم در برخی جرائم و اتهامات كیفری كه مجازات قانونی آنها سنگین و مهم پیش بینی شده است را لازم و حضور وكیل را دفاع از متهم و اجباری می داند.

 

یک وكیل دادگستری نیز هدف اصلی قانونگذار از تصویب قانون الزامی بودن حضور وكیل تسخیری را جمع آوری ادله متقن و قانونی توسط وكلای دلسوز در راستای دفاع از متهم و احقاق حقوق آن می داند.

 

یک مشاور حقوقی رئیس قوه قضاییه، حضور وكیل تسخیری در جلسات دادرسی را بسیار موثر می داند و می گوید: در طبقات و اقشار ضعیف جامعه به لحاظ مالی و فرهنگی چون افراد با موارد و موازین قانونی آشنایی كافی ندارند، با طرح دعوی به شكل نادرست سبب مشكلات عدیده ای در این خصوص می شوند و همان گونه كه در سیستم های پیشرفته حقوقی دنیا متداول و مرسوم است حضور وكیل در روشن شدن نكات مبهم پرونده كمك شایانی می كند.

 

وی نقش و تاثیر وكیل را بخصوص در جمع آوری و ارائه ادله مناسب و كافی در دفاع از متهم و اقناع وجدان آگاه دادگاه در صدور رای بسیار مهم و موثر می داند و اضافه می كند وكلا با جمع آوری ادله كافی قاضی را در كشف حقیقت و رسیدن به نتیجه صحیح هدایت می كنند و چه بسیار پرونده هایی كه به علت عدم آشنایی اصحاب دعوا و طرفین شكایت به موارد قانونی و به علت عدم استفاده از وكیل در پرونده ها نتیجه و ثمره قانونی موثری حاصل نمی شود.